Op vakantie met je 2CV?
Onderhoud aan de 2CV

Op vakantie met je 2CV?

Welke onderdelen moet je meenemen?

Op vakantie met je 2CV? Of naar de 2CV Wereldmeeting? Met je oldtimer naar verre oorden rijden is heerlijk. De reis naar je vakantiebestemming is al genieten. Maar een auto blijft een auto en dus kan er wat kapot gaan onderweg: een kabeltje kan breken, een draadje kan slijten. Als je 2CV in goede staat van onderhoud is, hoef je echter niet bang te zijn. Ga lekker op pad, en neem een handvol onderdelen mee voor de meest voorkomende kwalen. En gelukkig zijn veel kwalen eenvoudig onderweg zelf te repareren!

jubileumrit limburg

Goed voorbereid op vakantie met je 2CV oldtimer

Natuurlijk zorg je er voor dat je 2CV in prima staat is als je er mee op vakantie gaat. Laat eventueel een vakantiebeurt uitvoeren bij je 2CV specialist.

Het is handig om zelf wat onderdelen mee te nemen op vakantie. Niet iedere automaterialenzaak heeft de juiste onderdelen voor je 2CV op voorraad. Met wat basisgereedschap en een handvol onderdelen ben je er van verzekerd dat je vakantie niet lang onderbroken hoeft te worden. Je bent dan met een reparatie weer snel onderweg om te genieten van je vakantie.

Voor vertrek controleer je natuurlijk de staat van de banden en de bandenspanning. Vergeet het reservewiel niet. Ook je motoroliepeil en remvloeistofniveau controleer je. Is je remvloeistof niet te oud? Tijdens de warme ritten krijgen je remmen het zwaar te verduren. Je 2CV is natuurlijk verder in goede conditie. Check hier welke controles en onderhoud je kunt (laten) uitvoeren.

Standaard aan boord

Het is handig om deze zaken standaard mee te nemen voor langere ritjes:

  • Een met 5 liter benzine gevulde jerrycan (een 2CV tank is niet zo groot)
  • Een goede reserveband (check de bandenspanning)
  • Reservelampjes: 1 koplamp H4 halogeen met P45t aansluiting (of duplo), 1 knipperlicht 21W oranje Ba15s, 1 achterlicht 5W BA15s (2CV), 1 achterlicht 21/5W Bay15d (Dyane/Acadiane/AK400/Mehari) en 4x zekeringen 10A, 15A, 20A en 75A.
  • Papieren van je autoverzekering en Wegenwacht.
  • Veiligheidshesjes voor iedere inzittende (in sommige landen verplicht).
  • Een waarschuwingsdriehoek (in sommige landen verplicht).
  • Een EHBO-doos (in sommige landen verplicht).
  • Een litertje motorolie (check hier welke motorolie er in een 2CV moet).
  • Een brandblusser (tip: neem geen poederblusser, want die tast na gebruik elektra en plaatwerk aan, maar een sproeischuimblusser van minimaal 2 liter).
  • Ductape en tiewraps voor noodreparaties.
  • Basisset gereedschap: schroevendraaiers, kleine doppenset, steek-ringsleutels, combinatietang, punttang.
  • Poetsdoek.

Welke onderdelen meenemen op vakantie?

Als je op vakantie gaat is het handig om ook de volgende onderdelen mee te nemen:

  • Een reserve bobine (tip: check de bobine van tevoren of hij nog goed is (=niet klotst bij schudden))
  • Een v-snaar
  • Twee bougies (mag ook gebruikt)
  • Een spanningsregelaar (als je nog geen digitale hebt; de ouderwetse willen wel eens kapot gaan)
In geval van een kapotte of verdachte bobine leg je de reserve bobine gewoon los neer en zet je de stekker en bougiekabels over.
In geval van een kapotte of verdachte bobine leg je de reserve bobine gewoon los neer en zet je de stekkers en bougiekabels over.
Noodoplossing bij weigerende ontsteking (waarbij de condensator kapot of verdacht is): Hang een reserve condensator met een verlengd draadje tussen de bobine en een boutje van de carburateur.
Noodoplossing bij weigerende ontsteking (waarbij de condensator kapot of verdacht is): Hang een reserve condensator met een verlengd draadje tussen de bobine en een boutje van de carburateur.
  • Noodoplossing bij weigerende ontsteking (waarbij de condensator kapot of verdacht is): Hang een reserve condensator met een verlengd draadje tussen de bobine en een boutje van de carburateur. Een condensator van de ontsteking (als je geen 123-ontsteking hebt) (condensatoren willen tegenwoordig wel eens snel kapot gaan. Tip: maak aan dede nood-condensator alvast een stukje extra elektradraad van 20cm, zodat je hem makkelijk tussen het ontstekingsstekkertje op de bobine en een massapunt kunt hangen; je hoeft dan de verdachte/kapotte condensator niet te verwijderen bij het ontstekingshuisje)
  • Een gasklep-veer (die zit tussen de gasklep bij je carburateur en de koeltunnel aan een haakje en wil wel eens kapot gaan, maar je kunt hier ook een stoelrubber (!) voor gebruiken)
  • Een gaskabel
  • Een koppelingskabel
  • Een stuk (1m) elektradraad en wat stekkertjes
  • Een stuk (1m) benzineleiding en wat slangeklemmetjes

Echt op ‘zeker’ gaan?

Wil je echt helemaal ‘zeker’ zijn dat je weer snel onderweg bent, dan zou je de volgende reserve-onderdelen ook nog mee kunnen nemen. Met deze onderdelen kun je vaak terecht in een lokale garage die je dan snel kan helpen.

  • Een ontstekingssetje (contactpuntjes, als je geen 123-ontsteking hebt)
  • Benzinepomp (Pro tip: geen reserve benzinepomp bij je? Vul dan je ruitensproeierreservoir met benzine (eerst laten leeglopen/droogmaken) en verbindt het reservoir met de reserve benzineleiding aan je carburateur (oude slang afdichten!). Je kunt nu dankzij de zwaartekracht weer rijden. Let op dat je alles lekvrij afdicht/aansluit! Je wilt geen benzine op hete motoronderdelen…)
  • Dynamo
  • Bougiekabels
  • Ventilator
  • Klepdekselpakkingen
  • Stofhoes aandrijfas

Onderdelen voor je 2CV kopen?

Wil je na het lezen van dit artikel goed voorbereid op vakantie gaan en nog wat onderdelen voor je 2CV kopen? Kom dan naar ons magazijn tijdens een van de openingsdagen op ons clubhonk. We hebben nieuwe en gebruikte onderdelen in voorraad.

Andere artikelen