Waarom heet een 2CV een Eend?
Over de 2CV

Waarom heet een 2CV een Eend?

Hoe zit dat met dat oude autootje van Citroën?

Wie noemt er zijn auto nou Lelijke Eend? Ook wel kortweg Eend genoemd. Hoe zit dat met dat oude autootje van Citroën? Is Eend zijn echte naam? En waarom noemen sommigen hem deusjevoo?

Wanneer we het over de Eend hebben, dan hebben we het over de Citroën met de officiële naam ‘2CV’. Een schattig autootje met ronde vormen, grappige ronde koplampjes en een linnen dakje, dat gemaakt is van 1948 tot 1990. Bijna iedereen boven de 50 heeft wel een verhaal met een Eend, er in gereden of er een (of meer) gehad. Hele volksstammen zijn mobiel geworden dankzij de Eend.

Waar komt de naam ‘Lelijke Eend’ vandaan?

Maar waar komt die naam nu vandaan? We gaan eerst terug naar 1948. Toen werd de 2CV op de Salon d’Automobile de Paris voorgesteld aan het publiek en de pers. Toen het doek van de auto werd afgetrokken ontstond er een stilte. Iedereen was verbijsterd bij het aanzien van het blikken en minimalistische voertuigje. De cynische opmerkingen waren niet van de lucht. Een Nederlandse journalist zou geroepen hebben: “De zwaan heeft een lelijk eendje gekregen”.

Nu moet je weten dat in het logo van Citroën een zwaan verwerkt zat. Vandaar de opmerking van de journalist. Maar dat ‘lelijke eendje’ werd in Nederland gelijk opgepakt en een heuse geuzennaam voor het kuiken.

Type A

Citroën Type A 1919
André Citroën (links) presenteert in 1919 de nieuwe ‘Type A’ aan zijn gezin: zijn vrouw (aan het stuur) en zijn kinderen en schoonouders.

Toen Citroën de auto registreerde werd hij ingeschreven als ‘2 CV A’. Het ‘A’ duidt op een klein autootje, in de A-klasse.

Overigens had Citroën vóór de 2CV had al een ‘Type A’ gehad; in 1919 liep het eerste Type A van de lopende band tegen een voor die tijd revolutionair lage prijs.

Maar de ‘A’ waar we het in dit artikel over hebben was bedoeld om het Franse platteland mobiel te maken en economisch te versterken. Daar was een comfortabele auto voor nodig, vanwege het ontbreken van goede wegen. De auto moest ook licht en zuinig zijn, om betaalbaar te blijven. Er moesten wel 2 boeren en hun waar in passen of een compleet gezin. De wagen moest niet te groot en goed bestuurbaar zijn, zodat iedereen hem kon rijden. De wagen moest bovendien technisch zo vernuftig in elkaar steken, dat je hem met een beetje kennis kon onderhouden.

Citroën 2CV: Deux Chevaux Vapeur

Hoe zit het dan met dat ‘2CV’. Als je dat in het Frans uitspreekt, dan klinkt het als deusjevoo. In het Frans uitgeschreven staat er Deux Chevaux Vapeur, ofwel: Twee Paardenkrachten.

Andere artikelen