Een 2CV kopen? Aankooptips
2CV kopen

Een 2CV kopen? Aankooptips

Een 2CV kopen? Waar moet je op letten?

Je hebt een prachtige Citroën 2CV (Lelijke Eend) gezien op marktplaats of bij een garage. Je bent helemaal verliefd. En nu? Is het verstandig om deze 2CV te kopen? Hoe weet je of de Eend technisch goed is?

Zet even opzij dat je helemaal verliefd bent. We gaan eerst een paar belangrijke zaken langslopen om te kijken in welke staat de Eend is. Je wilt misschien niet gelijk aan een restauratieproject beginnen. In dit artikel geven we je wat tips die je helpen bij de aankoop.

Wil je eerst algemene informatie over (de kosten van) het aanschaffen, bezitten en rijden van een 2CV, Dyane of ander A-type? Lees dan eerst dit artikel.

Een 2CV kopen: simpele techniek

Hoewel de techniek van een 2CV simpel is, is het kopen van een 2CV geen simpele zaak. We gaan daarom in op de techniek van de 2CV. De techniek van een Eend, Dyane of ander A-type is weliswaar heel simpel, maar zit zeer vernuftig in elkaar. Over ieder onderdeel is uitermate goed nagedacht door de bedenkers van de 2CV. Hier en daar heeft men geniale uitvindingen of bepaalde technisch nogal revolutionaire oplossingen toegepast.

Chassis 2CV
Het chassis van een 2CV met aan weerszijden de veerpotten, bovenop de assen met draagarmen, en vooraan de motor en koplampsteun.

Een 2CV, Dyane of ander A-type is opgebouwd op een zogenaamd ladder-chassis. Het chassis bestaat uit plaatstaal, met twee kokerbalken van voor naar achteren en in het midden dichtgemaakt tot platte ‘doos’. Er zijn nog een aantal extra verstevigingen. De voor- en achteras zitten bovenop het chassis gemonteerd.

Veel 2CV’s hebben al een vervangend chassis, omdat de originele niet heel goed tegen roest beschermd waren. De nieuwe chassis zijn veelal gegalvaniseerd en gaan daardoor misschien wel een eeuw mee.

Tussen de assen zit de koets of carrosserie met een aantal bouten op het chassis gemonteerd. De koets is een zelfdragend geheel en kan in zijn geheel van het chassis worden afgenomen. De koets heeft bodemplaten en een voetenbak. Met name deze laatste twee zijn doorlopend onderhevig aan weersinvloeden en staan bekend als roestgevoelig.

Roest, het grootste gevaar

Controleer het chassis daarom goed. Bekijk onder de auto – of liever: zet hem op de brug – de zijkanten van het chassis waar de felsnaden zitten waar de kokerbalken en de plaatwerkdelen bij elkaar komen. Ze mogen niet bobbelen of krokant er uit zien. Roest is slecht te zien en begint vaak van binnenuit. Loop daarom en bekijk ieder stukje goed.

Wanneer het chassis is vervangen door een gegalvaniseerd exemplaar, dan heb je er eigenlijk geen omkijken naar.

Nu je toch naar de onderzijde kijkt, check dan gelijk de bodem van de koets. Zitten er roestplekken op de bodemplaten, de kleine balkjes onder de bodemplaten, de voetenbak, de bak onder de achterbank, de bak van het reserverwiel, de dorpels en/of de onderzijde van de deurstijlen?

Soms is het nodig om een stuk van de bodemplaat te vervangen door middel van laswerk. Maar vaker blijkt er meer aan de hand, en is het ook nodig om de voetenbak en soms ook dorpels te vervangen. Een doorgaans dure klus. En nog vaker blijken ook andere plaatwerkdelen aan roest onderhevig en worden dan tegelijk aangepakt. Andere plaatwerkdelen als dorpels, raamstijlen, deurstijlen (onderaan), motorkapscharnier, bak onder de achterbank, plaatstuk tussen de achterlichten, bak van het reservewiel, binnenschermen, etc. zijn onderhevig aan roest. Wat aanvankelijk een simpele lasklus kan lijken, kan uitmonden in een volledige restauratie. Informeer daarom goed welke plaatwerkdelen al gerestaureerd zijn de afgelopen jaren.

2CV Koetsen in de fabriek
Een koets wordt op het chassis geplaatst in de fabriek.

Wanneer de 2CV weer op de grond staat, controleer dan het motorkapscharnier op roest. Controleer vervolgens de voorruit en andere ruitjes; wip het rubber wat op om op roest te controleren. Zie je aan de binnenzijde op en rondom het dashboard sporen van water? Dan lekt er iets rondom de voorruit. Loop nu naar de zijkanten en bekijk de randen waar de achterste wielschermen samenkomen met de koets. Loop door naar de achterzijde en controleer het plaatwerkstuk rondom en tussen de achterlichten op roest. Doe tot slot de achterklep open en inspecteer de ruimte voor het reservewiel (haal het wiel er uit!).

Het is van belang bij de aanschaf goed te letten op roest dus. Vraag altijd of het chassis is vervangen en of er recent laswerk is geweest en/of er zwakke plekken bekend zijn. Het kan een keuze zijn om een wat goedkopere 2CV aan te schaffen, om over 2-3 jaar een ingrijpende restauratie te plannen, zodat de kosten gespreid worden. Wees altijd kritisch.

Neem bij de aanschaf van een 2CV een kenner mee of koop er een bij een 2CV-specialist die je goed kunnen voorlichten. Wanneer je lid wordt van de 2CV Club Nederland leer je snel genoeg mensen kennen met verstand van zaken. Ze willen je altijd terzijde staan met tips en eventueel meegaan bij een bezichtiging. We raden je van harte aan om lid worden van de 2CV Club Nederland.

De motor

Motoren van de 2CV staan bekend als degelijk en betrouwbaar, zeker vergeleken bij leeftijdsgenoten van andere merken. Toch zijn veel motoren aan revisie toe; ze zijn immers 30-50 jaar oud inmiddels.

Wil de motor niet starten? Dat hoeft niet gelijk een drama te zijn; waarschijnlijk heeft de motor gewoon een beurtje nodig (olie, filters, bougies, kleppen stellen en contactpuntjes vervangen). Ook het aantal kilometers zegt niet veel. Na de 99.999 kilometer schiet de stand weer op 0. Dus je weet nooit precies hoeveel de Eend gereden heeft.

Vraag wel altijd naar de staat van de motor. Is deze onbekend of heeft hij lang stilgestaan, dan kan er meer aan de hand zijn. Lang stilstaan is sowieso niet goed; er ontstaat dan roestvorming in het spruitstuk. De roestdeeltjes vallen dan in de cilinderkoppen eronder, wat tot schade kan leiden en vaak een revisie betekent. Laat in geval van lange stilstand de motor eerst inwendig schoonmaken voordat je hem start.

Controleer als eerste ook het oliepeil, voordat je een testrit begint! Een verwaarloosde motor met te weinig olie is natuurlijk niet goed. Te veel olie is trouwens ook schadelijk. Zie je ergens een olielekkage? Ook dat hoeft nog geen drama te betekenen.

Zwakke onderdelen van de motor zijn de olievulpijp en de bobine. Nieuwe (imitatie) exemplaren hiervan zijn vaak al na 1 jaar kapot en leveren extra problemen op.

Controleer ook of de kachelslangen niet half op de uitlaat liggen. Het zou niet de eerste keer zijn dat een Eend uitbrandt, omdat de papieren kachelslagen vlam vatten op de hete uitlaat. Bind ze (losjes) vast aan de kabels met een stuk stug electradraad of lange tie-wraps.

Losliggende onderdelen en houwtje-touwtjeoplossingen zeggen ook iets over de aandacht die de vorige eigenaar aan onderhoud heeft besteed. Hetzelfde kun je zeggen van elektra: is er veel gebeund met extra bedrading? Werken alle accessoires?

Interieur

Het interieur kent weinig onderdelen. Alleen de stoelen willen wel eens doorzakken; maar dat is met nieuwe rubbers en canvas in een middagje opgelost.

Controleer altijd onder de mat hoe de vloerplaten en voetenbak er aan toe zijn. Wanneer de originele rubberen mat nog op de vloer ligt, haal deze er dan gelijk uit! De rubberen mat zorgt voor condensvorming onder de mat en zal roesten enorm bevorderen.

Het dakje mag geen scheuren bevatten en moet er strak en netjes op zitten. Een nieuw dakje is weliswaar niet heel duur, maar toch weer een onvoorziene kostenpost.

Controleer de autopapieren

Vraag naar het ingeslagen chassisnummer en controleer deze fysiek. Soms is er mee gerommeld; je kenteken zou in beslag genomen kunnen worden door het RDW. Controleer het chassisnummer op het kentekenbewijs.

Doe een proefrit!

Rijdt de Eend licht of zwaar? Zwaar stuurt een 2CV sowieso (geen stuurbekrachtiging), maar té zwaar is niet goed. Hoogstwaarschijnlijk is het chassis dan geknakt. Remt de Eend recht? Gaat het schakelen met gekraak (let op! De 1e versnelling kun je alleen inschakelen bij stilstand!)? Blijft de auto doorveren na een grote hobbel? Het is normaal dat een Eend heel soepel en diep doorveert, maar de schokdempers moeten wel voorkomen dat hij blijft nadeinen (de verticale beweging moet na 1-1,5 slag stoppen).

Citroen Dyane, maak een proefrit
Neem de tijd voor een proefrit wanneer je een Citroën 2CV (of hier: Dyane) koopt

Controleer ook de staat van de banden; deze moeten voldoende profiel hebben. Maar omdat de meeste 2CV’s niet al te veel kilometers maken, is het profiel vaak wel goed, maar zijn de banden erg oud. Controleer daarom ook op droogtescheurtjes, met name in de wangen van de banden. Aan de hand van de DOT-code kun je de ouderdom van een band achterhalen. Een nieuwe originele Michelin-band voor de 2CV kost anno 2020 toch al snel 110 euro per stuk.

Oriënteer je op de kosten die je moet maken om de aangekochte Eend in orde te maken. Een goede Eend kost tegenwoordig zeker €8000,- of meer. Ga er altijd van uit dat je moet investeren om de Eend op het gewenste niveau te krijgen. Wees kritisch.

In dit artikel sommen we de kosten op die komen kijken bij het kopen van een 2CV, en het bezitten en onderhouden van een 2CV.

Twijfel je? Beslis dan niet direct of vraag of je de auto mee mag nemen naar een eendengarage/2CV-specialist. Daar kunnen ze je helpen de auto te beoordelen. Ben je zelf geen sleutelaar dan adviseren we je sowieso om een Eend bij een eendengarage te kopen. Maar ook daar: blijf kritisch.

Checklist voor het kopen van een 2CV:

  • Inspecteer het chassis van voor naar achter op schade en roest.
  • Kijk ónder de auto naar de voetenbak en bodemplaten.
  • Kijk ín de auto onder de onder de matten naar de bodemplaten en voetenbak.
  • Inspecteer de dorpels en aansluiting deurstijlen op roest.
  • Roest rondom het motorkapscharnier, rondom het achterwielscherm, tussen de achterlichten en onder de raamrubbers (wip het rubber even op).
  • Ziet de motor er netjes olievrij uit?
  • Zitten de kachelpijpen vast?
  • Is er niet geknoeid met de electra?
  • Is de onderhoudsgeschiedenis bekend?
  • Is het chassisnummer goed leesbaar en aanwezig op een goedgekeurde plek?
  • Wat is de staat van de stoelen? Zijn ze versleten en/of doorgezakt?
  • Werkt alle elektronica? Is er niet gebeund met bedrading?
  • Is het dakje in goede staat?
  • Zijn de banden nog goed?
  • Hoe remt de auto?
  • Stuurt de auto’s niet te zwaar?
  • Zitten alle benodigde papieren er bij?

Andere artikelen